نویسنده: امامزاده=1
دوشنبه 23 آذر1388 ساعت: 23:49
علت تقدیم بحث شجره نامه شاهزاده ابوالفتوح
دراسفند ماه سال1387 در وبلاگ «روستای باصفای وانشان » ازاینجانب دعوت به عمل آمد تا مستندات خود را درباره سخنرانی ام پیرامون زیارتگاه موسوم به شاهزاده ابوالفتوح (واقع در روستای وانشان از توابع گلپایگان) ارائه نمایم همین فراخوانی ودعوت ،سبب ورود من به صحنه ی اینترنت شد ومکاتباتی میان این حقیر ومدیر محترم وبلاگ جناب آقای مهندس اطیابی صورت گرفت تااینکه دوست گرانقد ر وبرادر گرامی ام استادمحترم دانشگاههای مشهد جناب مستطاب آقای سید محمد اطیابی دامت برکاته وارد بحث ما شد و طِیّ مقالاتی به نقد اظهارات این جانب پرداخت این حقیر نیز آنچه را در نقد مقالات آن ا ستاد فرزانه داشتم تقدیم نمودم اما دراواخر بحث ، بنا به مخالفتهائی که نسبت به ادامه ی این مباحثات صورت گرفت مدیر محترم وبلاگ ، برادر کریم وبزرگوار ودانشمند جناب آقای حاج سید رضا اطیابی نتوانست ادامه ی مباحثات مارا در وبلا گ«روستای باصفای وانشان» منتشر کند این جانب پس از مدتی صبروانتظار ،به فکر افتادم خودم وبلاگی تأسیس کنم وهمه ی مباحث مطرح شده و مطرح نشده را یکجا در اختیار هم ولایتی های محترم قرار بدهم وقضاوت را به خود آنها واگذار نمایم ؛اینک مباحثات و مکاتبات مورد نظر باتلخیص و اصلاحات وویراستاری ودسته بندی جدید ، تقدیم شما محققین بزرگوار می شود لازم به ذکر است این جانب قبل از آنکه کپی گرفتن از وبلاگ « روستای باصفای وانشان» ممنوع شود مباحث آنرا کپی برداری کرده بودم وبخش اخیر اظهارات آقای سید محمد اطیابی را هم رونویسی کرده یا از وبلاگ خودشان کپی برداری کردم ؛
نویسنده: امامزاده=2
دوشنبه 23 آذر1388 ساعت: 23:51
در این نوشتار ابتدا مکاتبات این جانب وجناب آقای مهندس اطیابی مدیر محترم وبلاگ »روستای باصفای وانشان » مطرح می شود سپس تمام اظهارات استاد محترم دانشگاه جناب آقای سید محمد اطیابی یکجا وپشت سرهم آورده شده پس از آن تمام جوابها وایرادات این حقیر مطرح شده سپس اظهارنامه ششم ایشان مطرح شده و نقد وبررسی این حقیرپس ازآن ثبت شده ودرپایان پس از نقل اظهارات مسئول دفتر شجره نامه های ایران وجهان (مستقر در کتابخانه آیه الله العظمی نجفی مرعشی) ، نظرنهائی خودم را در بار ه شاهزاده ابوالفتوح تقدیم نموده ام لازم به ذکر است هرگونه کپی برداری از این وبلاگ بلا مانع است پس بهتر است برای صرفه جوئی در هزینه ،مطالب مورد نظر را فوری کپی برداری کنید واز اینترنت خارج شوید موفق و مؤید باشید حوزه علمیه قم : مصطفی مشایخی 3/3/1388
نویسنده: امامزاده=3
دوشنبه 23 آذر1388 ساعت: 23:52
تحقیق پیرامون شجره نامه زیارتگاه
شاهزاده ابوالفتوح

فراخوان آقای مهندس اطیابی «مدیر وبلاگ وانشان»سه شنبه 13/12/1387
جهت بهتر شناساندن ومعرفی امامزاده ابوالفتوح، از تمامی صاحب نظران وانشانی ودیگر عزیزانی که در خصوص امامزاده شاهزاده ابوالفتوح وهمچنین بقعه آن عزیز اطلاعات ومستندات معتبر دارند ازطریق نظرات ویا ایمیل atyabir@iust.ac.ir
ارسال نمایند تا در پست جداگانه در وبلاگ به آن پرداخته شود.
ضمنا از روحانی محترم حاج آقا مشایخی تقاضا میشود باتوجه به سخنرانی شان در روز پنجشنبه مورخ 18/12/1387 در وانشان ،مستندات خود را درخصوص بقعه ی شاهزاده ابوالفتوح ارائه نمایند.
نویسنده: امامزاده=4
دوشنبه 23 آذر1388 ساعت: 23:54
اولین اظهار نامه مصطفی مشایخی
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک برادر بزرگوار واندیشمند ومحقق فرهیخته جناب مستطاب آقای سیدرضا اطیابی دامت برکاته:
پس از عرض سلام وادب وارادت ،محترماً بعرض می رساند:
جهت امتثال فراخوانی مندرج در وبلاگ وانشان جهت تنویر افکار عمومی در باره بقعه ی شاهزاده ابوالفتوح، نظر مبارک حضرتعالی وهمه ی تشنگان حق وحقیقت را به عرائض ذیل معطوف می دارد:
برای پاسخگویی به این سؤال ابتدا نظر شما را به سه مقدمه جلب می کنم سپس وارد جواب سؤال میشوم.
مقدمه اول:
آنچه مُسلّم است این است که زیارت پیامبر(ص) وائمه اطهار(ع) واولاد وذرّیه آنها ،امری است مقبول ومشروع ومأجور.
مقدمه دوم:
آنچه درفقه شیعه مُسَلّم است این است که: روزی را که شک داریم آخرماه شعبان است یا اول ماه رمضان ، حرام است آن روز را به نیت رمضان روزه بگیریم.وهمین مسئله فقهی سبب پیدایش این ضرب المثل شده که (آدم نبایدروزه شک دار بگیرد)
نویسنده: امامزاده=5
دوشنبه 23 آذر1388 ساعت: 23:55
مقدمه سوم:
برمبنای مقدمه دوم باید گفت: فردمشکوکی را که شجره نامه معتبری برای انساب او به ائمه ی اطهار نداریم را حرام است به ائمه اطهار نسبت بدهیم وبگوئیم «اوفرزند امام موسی ابن جعفر یافرزندفلان امام است».
پس از طرح این سه مقدمه ، باتقدیم مصاحبه ذیل، به بررسی شجره نامه شاهزاده ابوالفتوح روستای وانشان می پردازیم.
مصاحبه
متن مصاحبه اینجانب در تاریخ 18/12/1387 بادانشمند فرهیخته ومحقق ونویسنده توانا استادحوزه ودانشگاه حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ قدرت الله مشایخی دامت برکاته:
سؤال:حاج آقا از قدیم الأیام در وانشان شایع بود که حضرتعالی با حضرت آیت الله ابن الرضا وارد ضریح شاهزاده ابوالفتوح وانشان شده ونوشته های سنگ قبر اورا یادداشت کرده ونزد حضرت آیت الله نجفی مرعشی برده واو تأیید کرده که شاهزاده ابوالفتوح ، فرزند امام موسی ابن جعفر(ع) است ؛ خواستم ببینم آیا این مطلب صحت دارد؟
جواب: یه چیزی اطراف صندوق [شاهزاده ابوالفتوح]به خط ثلث نوشته بود که: صندوق سرکار،شاه حسین بن فریدون شاه
[اما]اینکه نزد آیت الله نجفی رفته باشیم وایشان تأیید کرده باشداین حرف صحت ندارد.
نویسنده: امامزاده=6
دوشنبه 23 آذر1388 ساعت: 23:57
[آیت الله]آقای سید مصطفی خوانساری می فرمود:این[شاهزاده ابوالفتوح]ازملاهای تصوّف است وگنبد دوازده پر[او]مؤیّداین نظریه است گنبدهایی که این جور ساخته شده مال پیرهای صوفی ها [ورهبران دراویش] است .
سؤال: گفته میشود کتابی درکتابخانه آیت الله نجفی موجوداست که درآن شجره نامه شاهزاده ابوالفتوح موجوداست آیا این صحت دارد
جواب : نه من هیچ اطلاعی ندارم خیلی بعید می دونم به سرنخی برسید.
پایان مصاحبه.
(لازم به ذکراست صدای مصاحبه شونده نزد این جانب موجوداست وبرای سایت وانشان نیز ارسال شده است)
.... بنده در سخنرانی خود در وانشان عرض کردم الگوی گنبد زیارتگاه وانشان اسلامی نیست.آیادرذهن خودشما این سؤال ایجاد نشده که چرا برخلاف سبک معماری گنبدائمه اطهاروامامزادگان دور و نزدیک واطراف خودمان، چرا گنبد زیارتگاه شاهزاده ابوالفتوح را این جوری ساخته اند؟؟؟ !!!!
دریک کلام بگویم درتمام خوانسارو گلپایگان وروستاهای اطراف آن، فقط وفقط یک زیاَرتگاه معتبر وجود دارد بنام« هفده تن» که می توان برای آن ازمنابع معتبَِِر تاریخ، شجره نامه ی معتبر ارائه کردغیر ازآن ،هیچ یک ازاین زیارتگاهها ی خوانسار وگلپایگان وروستاهای آن معتبر نیست وشجره نامه ندارد
نویسنده: امامزاده=7
دوشنبه 23 آذر1388 ساعت: 23:59
مخصوصاً
صالح پیغمبر که افسانه ای بیش نیست (البته رفتن به آنجا برای تفریح وگردش وکوه نوردی خیلی خوب است وبرای سلامتی بدن هم مفیداست؟؟؟؟؟!!!!!!!!).این جانب مطالب دیگری درتکمیل این بحث دارم که « ان شاءالله » در آینده تقدیم خواهم کرد. وماتوفیقی الا بالله علیه توکلت والیه انیب
حوزه علمیه قم: مصطفی مشایخی21/12/1387هجری شمسی

جواب مدیر:
.... پیشنهاد می شود در خصوص نوع بناهای زیارتگاه ها ی ساخته شده در دوره سلجوقیان مطالعه شود.
آیا مستندات کتبی توسط آیت الله آقای سید مصطفی خوانساری درخصوص صوفی بودن شاهزاده ابوالفتوح ارائه شده است؟
- آیا گنبد دوازده پری دیگر در ایران وجود دارد که برای رهبران دراویش باشد لطفاً مستندات معتبری ارائه شود.
نویسنده: امامزاده=8
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:0
دومین اظهار نامه مصطفی مشایخی
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک مدیر محترم وبلاگ روستای وانشان ، محقق واندیشمند دین مدار آقای سید رضا اطیابی دامت برکاته.
ضمن عرض سلام و ادب و ارادت و تشکر از تذکرات حضرتعالی نسبت به جوابیه های این حقیر، نظر مبارک را به عرایض ذیل معطوف می دارم:
حضرت آیت الله حاج سید مصطفی خوانساری که از علما و فقهاء طراز اول حوزه علمیه قم و امام جماعت حرم حضرت معصومه (س) بودند ، حدود بیست سال است فوت کرده و قبر او در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه (س) است . به نظر می رسد اظهار نظر ایشان درباره زیارتگاه وانشان مبتنی بر مشاهدات عینی ایشان از مراقد دراویش بوده است.
خارج از همه این قیل و قال ها و فارغ از صحت و سقم اظهارات افراد مذکور، باید عرض کنم:
خانه از پای بست ویران است خواجه اندر پی نقش ایوان است
این زیارتگاه موسوم به«شاهزاده ا بوالفتوح » هنوز انتسابش به امام موسی بن جعفر (ع) زیر سوال است آن وقت بعضی از مؤمنین از ما سند می خواهند که چرا به گنبد او جسارت شده است، تا زمانی که شجره نامه ی معتبری از متون معتبر و مورد تأیید علما و فقهاء حوزه علمیه قم و نجف اشرف برای این زیارتگاه ارائه نکرده اید باید بدانید اهانت کردن به گنبد او اهانت به آجر است نه اهانت به امامزاده ی واجب التعظیم.
نویسنده: امامزاده=9
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:2
قبلاً عرض شد روزی را که شک داریم آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان ،حق نداریم بگوییم رمضان است و حرام است آن روز را به نیت ماه رمضان روزه بگیریم، همینطور فردی را که مشکوک است که آیا امامزاده و فرزند امام است یا نه ، حق نداریم بگوییم فرزند امام است.
فرض کنید درباره فردی بحث است که آیا او سید و از اولاد امام موسی ابن جعفر هست یا نیست و علی رغم همه مخالفت ها و موافقت ها هیچ سندی مبنی بر اینکه او سید هست یا نه ارائه نشده، در این حال اگر کسی به او اهانت کرد شما حق ندارید اهانت کننده را به بهانه اینکه به یک سید و امامزاده واجب التعظیم بی احترامی کرده مورد لعن و نفرین قرار بدهید !!
شما وقتی یک شجره نامه ی معتبر برای زیارتگاه خود ارائه کردید، آنوقت ما تاوان جسارت به گنبد آن را پس خواهیم داد والسلام .
حوزه علمیه قم :مصطفی مشایخی 24/12/1387
نویسنده: امامزاده=10
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:4
جواب مدیر وبلاگ
استاد ارجمند حاج آقا مشايخي
از شما انتظار مي رفت كه با سعه صدر بيشتري به مسئله مي پرداختيد در اينجا به هيچ وجه به جنابعالي هيچگونه لعن و نفرین يا بازخواستي صورت نپذيرفته است. جنابعالي بعد از دريافت پيامك مي توانستيد از جواب دادن خوداري نمائيد.
در هر صورت مستندات جنابعالي از نظر بنده بعنوان يك وانشاني به هیچ وجه قانع كننده نمي باشد.در پايان از حسن توجه جنابعالي به مسائل زادگاه خود و همچنين لطفي كه نسبت به اين حقير داشته ايد نهايت تشكر را مي نمايم.
ازخداوند منان آرزوي توفيق روز افزون براي جنابعالي خواستارم با تشک وتجدید احترام اطیابی
جواب نامه
محضر مبارک برادر بزرگوار ومحترم جناب مستطاب آقای سید رضا اطیابی زیدعزه العالی
ضمن عرض سلام وادب وارادت مجدد از اظهار لطف ومحبت و سعه صدر وحلم شما سپاسگزارم بنده هرگز خود را لایق سمت استادی شخصیت بزگواری چون شما نمیبینم ونمی دانم همین افتخار که مرا به عنوان همکار خود در سایت وانشان پذیرفته اید برایم کافی است.
ازاین که حقیر راقابل دانستید که در وبلاگ وانشان اظهار نظر کنم ممنونم اگرتوفیقی باشد در فرصتهای آینده زیر نظر مبارک جناب عالی در تبیین وتدوین فرهنگ غنی مردم متدین وباصفای وانشان انجام وظیفه خواهم نمود. باعرض معذرت وتشکر فراوان.
شنبه 24 اسفند1387 هجری شمسی
حوزه علمیه قم : مصطفی مشایخی
نویسنده: امامزاده=12
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:6
اظهارات استاد محترم دانشگاه جناب مستطاب آقای سید محمد اطیابی
جوابیه۱ : سیدمحمد اطیابی از مشهد مقدس ۷/۱/۱۳۸۸
درج در چت آنلاین وبلاک
سلام علیکم اظهارات جناب آقای مشایخی درمورد امامزاده وانشان ناکافی است .لازم به ذکر است که نام واقعی امامزاده سلیمان ابن موسی ابن جعفر می باشد .وابوالفتوح متخذ ازحاج فتوح است که خودداستانی دارد ادامه مطالب ...... انشائ الله .ارادتمند سیدمحمد اطیابی ازمشهد مقدس همراه :09155144310
جوابیه۲ : سیدمحمد اطیابی از مشهد مقدس ۱۵/۱/۱۳۸۸
درج در چت آنلاین وبلاک
سلام علیکم مدیرمحترم وبلاگ وانشان میخواستم بعنوان مقدمه مطلبی رادرمورامامزاده وانشان (داستانگونه )بیان کنم.
فرزند موسی ابن جعفردرحالی که کودک بوددرهمین محل بخاطر آب شهیدشد.
نویسنده: امامزاده=13
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:7
وابیه ۳: سیدمحمد اطیابی از مشهد مقدس ۱۵/۱/۱۳۸۸
ارسال از طریق ایمیل
بسم الله الرحمن الرحیم
اظهار نظر شماره ی یک
مدیر محترم وبلاگ وانشان –جناب آقای اطیابی
سلام علیکم
با توجه به کتابهای کتابخانه آستانقدس رضوی که آدرس آنها طی مطالب خواهدآمدونیز گفته های اهل محل وگفتگوبابرخی صاحبنظران دررابطه با امامزاده ابوالفتوح وانشان مطالب زیر ذکرمی شود .البته دراین نوشتارقصد اینجانب نقد کامل سخنان جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای مشایخی نیست.امانظر اینجانب آن است که با توجه به گفته های زیردررابطه با امامزاده مذکور (فرزند اصلی یا نوه امام)ایجادتشکیک نکنیم سخن خود رابااین شعر آغاز می کنم :
کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود.
حاجی احرام دگرپوش ببین یارکجاست
سنگ نشانها می تواندانسانها رابه مقصد برساند.ازاین نظرهرآجری که بوی یار میدهد رامحترم می شماریم حال این هرمی شکل باشدیامکعب شکل یاگنبد دوار!
بنده عامی اگرشاهزاده ابوالفتوح یابقعه ی آن رااحترام می کنم بخاطر آن است که فرزندیانوه موسی بن جعفر(ع)است وموسی بن جعفر(ع)رانیز به دلیل ارتباط با خداوند تعظیم وتکریم میکنم بنابراین بافرض انکه ماقصد لم یقع باشددرلوح محفوظ الهی ودر دارثواب ماجورم.بنابراین به مصداق این ضرب المثل عوام که می گوید:"عیسی به دین خود موسی به دین خود"درفرهنگ مذهبی مردم تشکیک نکنیم!
اینجانب بخاطر اینکه درسفرهای متعددمدیر راهنمای عتبات عالیات وسوریه بوده ام مجبور شدم مطالعاتی درزمینه اماکن مذهبی سوریه وعراق داشته باشم.دررابطه بااکثر اماکن مذهبی اقوال وروایتهای مختلفی مطرح است حتی دررابطه بامسلم ترین بنای مذهبی دمشق که حرم حضرت زینب (ع)باشد هم دوروایت است دربرخی کتب آمده که حضرت زینب(ع)درمصر مدفون است وبعضی گفته اند درشام اما آنچه مسلم است روایت شام شهرت وحقانیت بیشتری داردکه تفصیل آن بماند!
نویسنده: امامزاده=14
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:9
ج
ازطرفی علامه آیت الله واحدی برای مرقدسکینه بنت علی(ع) مدفون درشهر داریا حومه دمشق اسناد ومطالبی تهیه میکندبااینکه درکتب انساب ذکری از سکینه به عنوان دخترعلی ابن ابی طالب نشده است!باطرح این مقدمه می خواستم بگویم که امامزاده وانشان به اندازه خودش سندومدرک دارد!ونوع معماری آن هرچند شبهه غیراسلامی بودن ویابقعه دراویش بودن راجع به آن مطرح شده
اصل ماجرارازیر سوال نمی برد.
صندوق امامزاده وانشان به نقل از دائره المعارف تشیع جلد دوم صفحه457ازآثار منبت کاری شده در قرن دهم هجری (962ق)می باشد. روی صندوق آیاتی ازقرآن مجیدونام چهارده معصوم(ع) است دراین رابطه پیشنهاد بنده آن است که درتعویض ضریح این صندوق قدیمی به همراه اشیاءدیگر حفظ شود واینکه گفته شده به خط ثلث نام شاه حسین فریدونشکوه روی آن در ج شده نام بانی صندوق است.
(البته ممکن است بانی صندوق سازنده بقعه هم باشدکه ازنام او اینگونه استنباط می شود
"شاه حسین فریدونشکوه" چون به اقطاب دراویش شاه می گفتند همانگونه که ا کنون نیزمصطلح است وبناهای صوفیه معمولا به این شکل می باشد.
وموید دیگرآن است که در گفتگوی اینجانب بایکی ازاساتیدم (استادالهیات دانشگاه فردوسی مشهد ومحقق آثار خطی )
این مطلب مطرح شدوایشان فرمودند بنایی هم درساری به این شکل وجود دارد. ) وهمچنین روی دماغه درب نام بانی آن درب یعنی"جلال الدین امیر بیک وانشانی " واستادکار سازنده آن "حسین بن قاسم خوانساری "کنده شده است. واین موارد جزء آثار تاریخی است و باید در حفظ آن کوشید ودرغیر این صورت موزه های خارج کشور رامزیین میکند!
نویسنده: امامزاده=15
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:10
طرفه سخن آنکه "جلال الدین امیر بیک وانشانی "حاضر نمی شود یک درب ذیقیمت را برای یک صوفی ویا درویش نذر کندو بسازد! امایک درویش ممکن است امامزاده ای راتجهیز کند
بهر حال این بقعه مبارک به شماره 430در آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است بعد از بازخورد اظهار نظر شماره یک مطالب بعدی با توجه کتابها وگفتار اهل محل وصاحبنظران بیان می شود.
سیدمحمد اطیابی مشهدمقدس 15/1/1388.


جوابیه : ۳ سیدمحمد اطیابی از مشهد مقدس ۱۶/۱/۱۳۸۸
ارسال از طریق ایمیل
بسم الله الرحمن الرحیم
اظهارنظر شماره دو(درمورد امامزاده ابوالفتوح)
درود بر همه مردم خوب وانشان این مطلب برگرفته ازفرهنگ عمومی است وصحت وسقم آن برعهده ناقلان اخباراست! ازمردم خوب وانشان شنیدم که درگذشته های دور خان مالکی بو د به نام حاج فتوح ایشان دردشت جیر (دشت بایین )مالک زمینهای زیادی بود عموی بنده آقای سید مجتبی اطیابی (کشاورز)می گفت ایشان آنقدر خدم وحشم داشت که یک شبه زمین خرده مالکی راکه حاضر به فروش زمینش نبود شخم زد و جای آن رازراعت دیگر کاشت(یک باغی که درب سنگی دارد نزدیک قبرستان کهنه وانشان ازهمین حاج فتوح بوده است ) بهرحال نقل است که بعدازمدت کوتاهی دراثر نفرین آن خرده مالک (که بیرزنی بود )حاج فتوح قدرت وامکاناتش رابه تدریج از دست میدهد! مشار الیه در ادامه گفتند که
نویسنده: امامزاده=16
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:12
واقف طلای سنگین وزن امامزاده همین حاج فتوح می باشدو شاهد قضیه آنکه وقتی طلای امامزاده به سرقت رفته بود و براثر کرامت امامزاده دوباره پیدا شد ومردم وانشان به همین مناسبت جشنی رابرگزار کردند دیدند نام حاج فتو ح روی طلای امامزاده حک شده است.
تحلیل این روایت ویک فرضیه :
1-آیامی شود حاج فتوح که آن همه عشق به مال داشت همه حاصل زندگی اش راوقف یک درویش یا یک امامزاه مجهول الهویه کند " توخودحدیث مفصل بخوان ازاین مجمل"!!!؟!!
2- این طلای امامزاده ازطریق اعانه ملی ویا کمک اوقاف ومیراث فرهنگی گلبایگان فراهم نشده است.این طلای امامزاده نشانه عشق مردم وانشان به اهل بیت عصمت وطهارت (ع)است.
یار آن بو د که نشیند به پای یارترک رضای خویش گزیند برای یار. امافرضیه :
شایدنام ابوالفتوح را به همین مناسبت روی امامزاده نهاده اند؟! باتشکر ازفعالیت های مدیر محترم وبلاگ وانشان جناب آقای اطیابی
ارادتمند سیدمحمد اطیابی ازمشهد مقدس 16/1/1388
نویسنده: امامزاده=17
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:13
اظهارنظر شماره سه
سیدمحمد اطیابی از مشهد مقدس ۱۸/۱/۱۳۸۸ ارسال از طریق ایمیل
بسم الله الرحمن الرحیم
مدیر محترم وبلاگ وانشان
سلام بر شما وبرهمه ی اهالی "درامزاده ی"وانشان!!
اظهار نظرشماره ی سه که درمورد"سبک معماری"امامزاده ابوالفتوح "وانشان است به شرح زیرتقدیم می گردد:
امیداست این نوشتار گام دیگری برای روشن شدن حقیقت باشد.
در مقدمه از ابیات وداستان زیربهره می جویم:
ازقیاسش خنده آمد خلق را کوچوخودبنداشت صاحب دلق را!
کار پاکان را قیاس از خود مگیر! گرچه مانددرنبشتن شیرشیر
ابیات بالابه داستان آن طوطی که خیال می کرد علت طاسی مرد غریبه هم ریختن روغن است اشاره می کند.چون طوطی خودش براثر ریختن روغن پرهای سرش را از دست داده بود به همین جهت از آن مرد سوال کرد:"تومگر ازشیشه روغن ریختی؟"ابیات و داستان بالارا موقتا رها می کنیم وبحث سبک معماری امامزاده رامطرح کرده وآنگاه درمقوله نتیجه گیری باردیگر به آن مراجعه می کنم.درگفتگویی که با جناب آقای سید مجتبی بنی هاشمی خوانساری (جستجوگردر تاریخ وتمدن وگویش خوانساری ) داشتم به مطالب جدیدی درمورد ساختمان بقعه امامزاده ابوالفتوح به شرح زیر دست یافتم. ایشان گفتند معمار امامزاده به احتمال زیادخوانساری است واین سبک معماری درآن زمان درخوانسار رایج بوده است.در این رابطه
نویسنده: امامزاده=18
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:14
پرسیدم آیا بناهای دیگری نیز مانند بنای امامزاده ی وانشان درخوانسار وحومه وجود دارد؟ایشان در جواب گفتند حد اقل دو بنا به همین سبک درخوانسار وجود دارد:
1- بقعه باباترک واقع در بازار بالا
2- بقعه بابابیر(شیخ ابوعدنان ) واقع در سرچشمه خوانسار
روزی بر حسب تصادف درسرچشمه خوانسار بنده (نگارنده)این بقعه را از نزدیک دیدم دریک لحظه فکرکردم که امامزاده وانشان جلوی چشمم سبزشده! آن روز خیلی تعجب کردم!!!
به هرحال شاید "مرحوم آیت الله سید مصطفی خوانساری"هم به همین دلیل گفته این بقعه ی واقع در وانشان هم باید متعلق به دراویش باشد!!
آقای بنی هاشمی خوانساری در ادامه فرمودندکه هم بابا ترک و هم شیخ ابو عدنان صوفی ودرویش بوده اند !من به او گفتم کار تمام است بنابراین بقعه وانشان هم باید مربوط به دراویش باشد ایشان خنده معنا داری کرده وبه لحن خوانساری گفتند
"امامزاده وانشون از قدیم مشهورو"!!!؟!
از ایشان سوال کردم ممکن است این سبک معماری مربوط به سیک ها و هندو ها باشد؟ ایشان قاطعانه این مطلب را رد کردند و افزودند دوازده ترک داشتن بیانگر"شیعه دوازده امامی بودن شخص مدفون است"بنابر این گنبد های هرمی شکل دوازده ترکی بیانگر "مقدسات شیعه اثنی عشری می باشد"
نویسنده: امامزاده=19
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:15
نتیجه گیری:
1- این سبک معماری ابدا نشانگر بت برستی و مرا م سیک و هندو نمی باشد.
2- دوازده ترک داشتن آن" نشانگر فرهنگ شیعه دوازده امامی" است .
3- این سبک معماری سبک رایج آن زمان خوانسا ر و حومه بوده است.
4- بانی بقعه بواسطه "کرامتی"که از امامزاده دیده به معمار خوانساری مراجعه کرده ودستور ساخت چنین بقعه ای را داده است.
5- این بقعه در بازه زمانی "تمدن اسلامی"ساخته شده است.
6- گرچه در خوانسار و در جاهای دیگر برای عرفا و دراویش هم چنین گنبدهایی ساخته اند اما این مساله عمومیت ندارد و ما حداقل دومورد نقض داریم:
اولین مورد گنبد "شیخ مومن "در چهارراه خسروی مشهد که به گنبد سبز معروف است.ایشان با اینکه صوفی بوده برای او چنین گنبد دواری ساخته اند!! دومین مورد گنبد "مطهر علی شاه (درویش)"در شهرستان لاهیجان –برای او هم گنبد دوارساخته اند !!؟!
7- بنابر این "هر گردی گردو نیست"و از روی سبک معماری بقعه "امامزاده ابوالفتوح "نمی توانیم عجولانه در مورد او قضاوت کنیم.
8 - با استفاده از ابیات و داستان مقدمه وطرح مباحث مذکور نتیجه می گیریم که گرچه علمادر اثبات برخی مسائل اصولی وفقهی ازصنعت تمثیل استفاده می کنند اماهمه جا"حکم الامثال فیمایجوزاو لایجوزواحد"نیست!؟! چون ممکن است دو مورد از هر
جهت مثل هم نباشند!
نویسنده: امامزاده=20
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:17
خلاصه!
به خاطر گنبددوازده ترکی و هرمی داشتن نمی توانیم کسی رابه درویش وصوفی بودن متهم کرده و از امامزاده بودن ساقط کنیم!
درادامه گفتگو باجناب بنی هاشمی سخنی هم از"احجار کریمه "بودن یکی ازسنگ های واقع دربنا بعمل آمدکه ایشان گفتند من چنین سنگی رادیده ام وممکن است این سنگ – سنگ فسفری باشد (یعنی سنگی که درشب از خودش نورمی دهد.)

سیدمحمد اطیابی ازمشهدمقدس.18/1/1388

سیدمحمد اطیابی از مشهد مقدس ۱۹/۱/۱۳۸۸ ارسال از طریق ایمیل
بسم الله الرحمن الرحیم
مدیر محترم وبلاگ وانشان جناب آقای اطیابی
سلام علیکم
با احترام در رابطه با اظهارات جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای مشایخی که بنده شخصا به ایشان از سال ها قبل ارادت خالصانه دارم
مطالب زیر به عرض می رسد:
اینجانب مطابق درخواست اهالی وبزرگان محل قبل از اظهارات ایشان درسخنرانی سال گذشته مکلف شدم که به بخش تراجم وانساب اداره آستانقدس رضوی مراجعه وبرای امامزاده شجره نامه تهیه نمایم اظهارات جناب آقای مشایخی با خیر و برکت بود و موجب شد بنده علی رغم تنبلی زودتربه این کار مبادرت کنم .وقتی به بخش تراجم وانساب بنیاد بژوهش های آستان قدس مراجعه کردم
متوجه شدم ازحدود سه هزارمزار و امامزاده ایران اسلامی تعداد کمی ای با کلاه وجود دارد واکثر آنهابی کلاه هستند!!!

بنابراین فرم ثبت نام برای امامزاده ابوالفتوح را گرفتم وتکمیل نمودم
امید آن است که بزودی برای امامزاده مذکور شجره نامه صادر شود ودیگربحثی درمیان نباشد.
نویسنده: امامزاده=21
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:18
اما این امر منوط به موارد زیر میباشد :
1- اداره اوقاف شهرستان گلپایگان وشورای اسلامی روستای وانشان هرچه زودتر مواردی را که در فرم آستان قدس درخواست شده برای این اداره محترم ارسال نموده تا شجره نامه دراولین فرصت ممکن صادرشود.(ازخوانندگان عزیز تقاضامی شود دراین امرخیر مساعدت فرمایند)
2- اظهارات اینجانب در مطالب ارسالی قبلی طبق بند شماره 4مدارک میتواند به عنوان یک سند محسوب شود
3- عین فرم آستان قدس رضوی به شرح زیر تایب می شود :
به نام خدا
مراجعه کننده محترم
پژوهش لازم برای ارائه شجره نامه ی امامزاده نیازمند مدارک زیرمی باشد:
1- درخواست کتبی ممهوربه مهر اداره اوقاف شهر یا شورای اسلامی محل.
2- ارائه اسناد و مدارک ازقبیل :اسناد موقوفات امامزاده شجره نامه یکی از
سادات منطقه و شجره نامه قبلی امامزاده درصورت موجودبودن .
3- ارائه چند قطعه عکس ازسنگ مزار ضریح وبقعه امامزاده.
4- ارسال اطلاعات شفاهی سالمندان منطقه درخصوص نام و نسب امامزاده.
5- تعیین دقیق موقعیت جغرافیایی محل امامزاده.
6- تعیین تاریخچه بنای مقبره ضریح های قدیم وجدیدوهرگونه ساخت وسازهای ایجاد شده دربیرامون امامزاده.
7- ارسال هرگونه سندومدرکی که بتوانددرشناسایی امامزاده وبقعه
آن سودمندباشد.
پس ازتهیه مدارک فوق همراه نامه درخواستی به آدرس زیرارسال فرمائید
آدرس:مشهد-حرم مطهر-دوربرگردان طبرسی-بنیادبزوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی –صندوق بستی366-91735
تلفن 2232501دورنگار:2230005
ارسال مدارک ازطریق اینترنت به نشانی زیرمی باشد:
نویسنده: امامزاده=22
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:20
tarajem@islamie-rf.ir

مدیرگروه تراجم وانساب
غلامرضا جلالی


اظهار نظر چهارم
سیدمحمد اطیابی از مشهد مقدس ۱۹/۱/۱۳۸۸ ارسال از طریق ایمیل
بسم الله الرحمن الرحیم
مدیر محترم وبلاگ وانشان-جناب آقای اطیابی سلام علیکم
اظهارنظر شماره 4
در رابطه با "مستندات کتبی امامزاده ابوالفتوح وانشان"به شرح زیر ارائه می شود.آنچه ازمطالب کتب زیر بدست می آید"حکایت ازمدرک داشتن "امامزاده ابوالفتوح وانشان است و این مستندات درسطح چنین امامزاده ای"ظاهراکافی به نظر می رسد"البته شایسته است درکتابها و مدارک دیگرنیزبه جستجوپرداخت.
خدایا چنان کن سر انجام کار تو خشنود باشی مارستگار!
مدرک شماره 1-
الف- عنوان مدرک :دائره المعارف بناهای تاریخی ایران دردوره اسلامی
(بناهای آرامگاهی )
کاری ازپژوشگاه فرهنگ وهنر اسلامی چاپ دوم سال 1378
تهران –انتشارات سوره {صفحه95}
ب- محتوی:امامزاده ابوالفتوح(گلپا یگان)این آرامگاه درقریه وانشان میان راه گلپا یگان به خوانسارواقع است بنایی زیبا با گنبد هرمی شکل
دوازده ترک است براساس کتیبه موجود در بنا صاحب مدفن ازفرزندان
امام موسی کاظم علیه السلام است تاریخ هایی که دربنا دیده
می شود عبارتند از 962-963-990-ه .ق که بر روی لوحه ی قبر و
بدنه صندوق نوشته شده است .روی دماغه درقدیمی بنا-نام بانی
"جلال الدین امیر بیک وانشانی"واستادکارسازنده آن حسین بن
قاسم خوانساری"کنده شده است این بنا تحت شماره 430به ثبت
تاریخی رسیده است {صفحه 95}
نویسنده: امامزاده=23
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:22
ماخذ دایره المعارف مدارک زیر می باشد:
منبع 1-آثارملی اصفهان –چاپ تهران انجمن آثارملی سال 1352
منبع 2-فهرست بناهای تاریخی واماکن باستانی ایران تهران-
سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران -1349
منبع 3-آثارتاریخی طهران –تهران-انجمن آثارملی 1361

مدرک شماره ی 2-
دایره المعارف تشیع –جلددوم-(اخبار-ایهام )
زیرنظر-احمدصدرحاج سیدجوادی –بهاءالدین خرمشاهی –کامران فانی-
ناشر –نشر سعیدمحبتی
تاریخ نشر:1375-نوبت چاپ:سوم
چاپ وصحافی :سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ وارشاد
اسلامی {صفحه 457}
محتوی---:امامزاده ابوالفتوح –این بقعه در قریه وانشان در12
کیلومتری شرق گلپایگان وبر سرراه خوانسارواقع شده است بنای آن باتوجه به کتیبه های داخل دست کم به قرن دهم هجری قمری مربوط می شود.بنابر کتیبه ی سنگ مرمر- امامزاده ی مزبورازفرزندان امام موسی کاظم (ع)می باشد.
ولی درکتب انساب بین فرزندان امام هفتم (ع)به فرزندی بنام ابوالفتوح اشاره نشده است.
برفرازبقعه ی چهار گوش آجری گنبدهرمی دوازده ترکی برروی گردنی کشیده ساخته شده است که درمجموع اززیبای خاصی برخوردار است قدیمی ترین تاریخ (962ق)مربوط به صندوق منبت کاری
روی مزار است. روی صندوق آیاتی ازقرآن مجیدونام چهارده معصوم (ع)وهمچنین نام بانی صندوق که "شاه حسین فریدونشکوه "می باشد ونام استادکاران سازنده نقش بسته است.
نویسنده: امامزاده=24
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:23
درب بقعه نیز ازکارهای هنری ارزنده ی چوبی قرن دهم به شمارمی رود(995ق).روی د ماغه ی درب نام بانی آن "جلال الدین امیربیک وانشانی"واستادکارسازنده آن "حسین بن قاسم
خوانساری"کنده شده است. این بقعه به شماره 430به ثبت آثارتاریخی ایران رسیده است.منابع این اثر:منبع 1-آثارملی اصفهان 900
منبع2-ارشادمفید2/235منبع3-فهرست بناهای تاریخی واماکن باستانی ایران48منبع4-منتهی الآمال 2/252

مدرک شماره 3-
آثارملی اصفهان –تالیف –ابوالقاسم رفیعی مهرآبادی –تهران-1352{صفحات 900و901}
محتوی:این بقعه که درقریه وانشان میان راه گلپایگان به خوانسارواقع شده دارای منظره ای شیوا وگنبدی هرمی شکل دوازده ترک می باشد و کتیبه آن که بر روی لوحه سنگ مرمر کنده شده حاکی است امامزاده ازفرزندان امام موسی کاظم (ع)بوده است. تاریخهایی که دربنای مزبوروجوددارد:962-963-990می باشد که روی لوحه ودربدنه صندوق مرقدنوشته شده است بنابراین می توان گفت که ساختمان بقعه مربوط به قرن دهم هجری است.این بقعه به شماره 430به ثبت تاریخی رسیده است.منبع- فهرست بناهای تاریخی واماکن باستانی ایران {صفحه 67}
نویسنده: امامزاده=25
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:25
مدرک شماره 4-
سه هزار مزارات ایران ج5-مولف:شیخ علی فلسفی(لطفی زاده)
مدرک شماره 5-
ایرانشهر –جلد دوم-نشریه ی شماره ی 22کمیسیون ملی یونسکودرایران-{صفحه 1388}
مدرک شماره6-
گنجینه ی دانشمندان-تالیف مورخ ودانشمندمعاصر -آقای حاج شیخ محمدشریف رازی – جلدششم-چاپخانه پیروزقم – {صفحه 419}
سیدمحمد اطیابی مشهد مقدس- 19/1/1388
ارادتمند سیدمحمد اطیابی مشهد مقدس 19/1/1388
+ نوشته شده در یکشنبه سوم خرداد 1388ساعت 7:9 تو
نویسنده: امامزاده=26
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:26
اظهار نظر پنجم سید محمد اطیابی
بسم الله الرحمن الرحیم
مدیر محترم وبلاگ وانشان – جناب آقای اطیابی
سلام علیکم
اظهار نظر 5 به شرح زیر ارسال می گرددامید است مورد استفاده قرار گیرد.
این پاسخ در جواب سئولاتی است که در بحثها مطرح شده بود سؤالاتی بدین مضمون که :
1- آیا غیر ازامامزاده وانشان امامزاده دیگری وجود دارد که گنبد هرمی شکل داشته باشد؟
2- آیا گنبد هرمی شکل 12 ترک غیر اسلامی است وبا امامزاده بودن منافات دارد؟
در پاسخ به سؤالات مذکور مطالب زیر تقدیم می شود.
در کتاب فهرست بناهای تاریخی واماکن باستانی ایران (نگارش نصرت الله با ستانی ) اولین نشریه سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران به عنوان عنوان مدرک شماره (7)در رابطه با مستندات کتبی امامزاده وانشان آمده است : بقعه امامزاده ابوالفتوح قریه وانشان که (بر سر راه گلپایگان به خوانسار)-ثبت تاریخی 430 بقعه امامزاده ابوالفتوح قریه وانشان که در 12 کیلومتری گلپایگان واقع شده است منظره بسیار بدیع ودلنشینی دارد گنبد هرمی شکل 12 ترک آن بی نهایت جالب توجه می باشد!! کتیبه این بقعه بر روی لوحه سنگ مرمر ی حک شده – از مطالعه متن این کتیبه فرزندان حضرت امام موسی کاظم (ع).

{به مقوله شهرت در مورد سیادت توجه کنیم –مسأله 1840صفحه 436- رساله توضیح المسائل (چهار مرجع-چاپ چهارم- انتشارات پیام محراب
نویسنده: امامزاده=27
سه شنبه 24 آذر1388 ساعت: 0:28
(نگارنده اظهار نظر )در اکثرمواردومنابع ایشان به عنوان امامزاده مطرح شده مردم او را به عنوان امامزاده زیارت کرده اند این جانب یک شجره نامه بر روی پوست آهو دیده ام (وتصویر آن قابل تهیه می باشد)که مربوط به یکی از سادات محل است که به تأیید علمای تراز اول محل رسیده است سید مذکور به امامزاده ابوالفتوح متوسل می شود ویکی از کرامتهای امامزاده به وقوع می پیوندد!!که شرح آن بماند . بنا بر این به شهرت در طول زمان توجه کنیم!!!}.......... اکنون ادامه مدرک .........
در این بنا تاریخ 962-963 و 990 هجری قمری برروی لوحه مرمر و کتیبه درب منبت عالی امامزاده و بدنه صندوق مرقد موجود است . بنابراین مجموعه بناهای بقعه و آثار نفیس داخلی آنرا می توان متعلق به قرن دهم هجری و زمان صفوی دانست.{صفحه 67}
در رابطه با سؤال اول در مدرک شماره ی (7) کتاب مذکور آمده است که امامزاده های زیادی دارای گنبد هرمی شکل می باشند فهرست آنها به شرح زیر است :
1- بقعه شاهزاده ابراهیم و شاهزاده محمد { ثبت تاریخ 750 } گنبد هرمی شکل دوازده ترک واقع در 15 کیلومتری جنوب شهرضا ( استان اصفهان ) { صفحه 64 کتاب }
2- بقعه امامزاده ابراهیم { ثبت تاریخ 63 } گنبد مخروطی شکل " ابومحمد ابراهیم از فرزندان امام موسی کاظم (ع) "واقع در شهرستان آمل { صفحه 179 کتاب }
3- بقعه امامزاده ابراهیم { ثبت تاریخی 343 } گنبد مخروطی شکل – تاریخ ساخت 857 هجری – واقع در شهرستان بابلسر { صفحه 180 کتاب
4- بقعه امامزاده قاسم { ثبت تاریخی 342 } گنبد هرمی شکل تاریخ ساخت 890 هجری قمری – واقع در شهرستان بابل { صفحه 182 کتاب }
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و نهم فروردین 1389ساعت 21:31  توسط سید محمد اطیابی  |